De flesta bilmärken har idag givit sina bilmodeller en helt ny kostym beträffande digitalisering och nya system. Elektronikens utveckling har givit upphov till självkörande bilar, mobiltjänster, LAN, leveranser direkt via bilen, låsanordningar och annat kul som den teknikintresserad kan gnugga händerna åt. Men hur säker är elektroniken och hur sårbar är den, just när det kommer till bilar? Självkörande bilar har fått sig en rejäl känga efter att ha orsakat dödsolyckor bland fotgängare. När systemen pajar ihop, finns det ingen annan utväg än att bege sig till sin bilhandlare som får ta hand om det. Att laga en digitaliserad bil kräver ett snille och inte ens det kan vara tillräckligt.
Miljardsatsning på elektroniken
Det verkar dock som att digitaliseringen av bilar är här för att stanna och att det manuella snällt får maka på sig. Både märken som Volkswagen och Hyundai, där du kan gå in och se de senaste modellerna på hyundai.se, har fullkomligt exploderat med digitala system. Det senaste i Hyundais sortiment är holografiska AR-lösningar där AR står för Augmented Reality. Det innebär kort och gott att olika virtuella föremål syns från bilens förarsäte och att det virtuella blir ett med verkligheten. Detta ska bli något praktiskt för att till exempel tillgodogöra sig trafikinformation direkt framför ögonen, bara genom att se ut genom vindrutan.
I Kalifornien kan man numera också få syn på digitaliserade registreringsskyltar. Dessa kostar en slant men skjuter i höjden i popularitet.
Varför har digitaliseringen blivit så väsentlig?
De digitaliserade systemen har visat sig vara den största fördelen ur konkurrensperspektiv för de olika bilmärkena. En modell som inte är tillräckligt utrustad blir snabbt ett minne blott och försvinner fortare än kvickt. Digital omvandling har gjort att man aldrig blir mätt på det som finns att erbjuda, utan nya komplexa multilösningar måste ständigt utvecklas för att få bilmärket att hänga med i svängarna. Detta är naturligtvis både på gott och ont, eftersom vi på något sätt utvecklar smartare bilar som kan göra mer för oss. Dock är tekniken sårbar och kan lätt haverera och detta kan få tragiska följder. På samma gång kan man tycka att digitaliseringen mer liknar en stor leksak för människor som tydligen aldrig får nog.
Den moderna tekniken är inte bara efterfrågad i de rika delarna av världen utan det finns en global efterfrågan som ständigt växer. Med dessa ord, kan världens olika bilmärken inspirera varandra och konkurrera ut varandra med den senaste tekniken genom att skapa skräddarsydda lösningar som ger bilägaren allt fler fördelar. En bil är inte längre en rullande produkt på fyra hjul som ska ta oss från punkt A till punkt B. De är digitaliserade enheter som blir alltmer avancerade men på något sätt också sårbarare om något skulle inträffa.